Den som arbetar på ett företag kanske förväntar sig att när företaget arrangerar något event, en konferens eller åker på kick-off med personalen, ska göra något lite extra. Inte bara arrangera pick-nick i närmaste park (snålt), eller äta smörgåstårta i personalmatsalen (det blir man inte mätt på). Vill då företaget satsa lite extra på sin personal, kan man förslagsvis arrangera ett event i Cannes. Det slår garanterat alla förväntningar.
Bara det att få komma til Cannes, är en extravagans i sig. Cannes ligger på Frankrikes östkust vid Medelhavet. Cannes är konferensernas stad och här brukar kändiseliten vistas året om. Det mest kända arrangemanget är filmfestivalen i Cannes, som har arrangerats här sedan 1946. Man delar ut priser som Guldpalmen och Grand Prix. Det var här som Birgitte Bardot kastade kläderna och slog igenom. Hit har samtliga Hollywood kändisar kommit och gått längs röda mattan. Här finns lyxhotellen Majestic, Carlton Inter-Continental och Martinez. Här kan vem som helst ströva längs shoppinggatan Rue D'Antibes. Här kan du bada någonstans längs den sju kilometer långa badstranden. På kvällen är det bara att klä om och bege sig ut i nöjeslivet med spelkasino, restauranger och barer.
Att själv arrangera event i Cannes kan vara ganska svårt, det är sällan som man råkar ha de kontakter som man kan behöva för att boka bäst konferenshotell, boka konferensrum, ordna med aktiviteter som passar för företaget, boka föreläsare, boka mässor eller vad det nu är som man vill göra. Kanske man vill ha teambuildande aktiviteter; som att hoppa bungyjump, vandra i bergen, flyga med luftballong eller helikopter. Då kan det vara bra att ha en svensk arrangör på plats som kan boka allt det som man önskar sig.
Är det så att man vill knyta affärskontakter och förhandla om kommande affärer, kan man behöva göra förberedelser för det så att allt är ordnat när man väl är på plats i Cannes. Sådana viktiga saker är det bäst om man har någon svensk arrangör som vet vad vi svenskar vill ha klart tills det är dags att förhandla med någon framtida attraktiv affärspartner. Det kanske är viktigt att spela golf tillsammans, äta tillsammans eller umgås på annat vis. Affärskulturen mellan länderna är relativt annorlunda och man kommunicerar och lär känna varandra på olika sätt i Sverige och i Frankrike. Då kan en svensk arrangör underlätta för olikheterna så att de inte krockar med varandra.